رواية شبل الصعيد (كاملة جميع الفصول) بقلم نور الشامي
الفصل الاول
شبل الصعيد
في احدي مدن الصعيد وبالتحديد في بيت عمده البلد تحدثت هذه السيده بغضب مردفا: جبر يلمكم كلكم ابني عنده 23 سنه زينه شباب الصعيد يتجوز واحده عندها 30 سنه وعانس وشكلها يسد النفس انا مش موافجه
تنهد الموجودين بضيق ثم تحدث الاكبر مردفا: يا حجه منصوره مينفعش تجولي اكده دي بنت اخو جوزك الله يرحمه وانتي ال مربياها ازاي تجولي اكده
منصوره بغضب: انا ال مربياها ايوه بس مدام الحكايه وصلت لحد ابني يبجي لع انا مش هوافج علي اكده
الشيخ: يا حجه منصوره علشان فارس يبجي العمده لازم يتجوز بنت عمه دي وصيه الحج سليمان الله يرحمه يا اكده يا هنعمل انتخابات في البلد وحد تاني ال هيبجي العمده ومش من حق فارس انه يترشح
منصوره بغضب: ودا في شرع مين عاد ابني هو ال من حقه يبجي العمده ومن غير جواز انا مستحيل اوافج علي اكده و
لم تكمل منصوره كلماتها حتي قاطعها صوت فارس وهو يتحدث بضيق مردفا: انا موافج
نظرت منصوره اليه بفزع ثم تحدثت مردفه: يا لهوووي... انت بتجول اي يا ابني دي اكبر منك بسبع سنين... دي عانس... دي شكلها وحش
فارس بضيق: يا حجه متجوليش اكده علشان مينفعش متنسيش انها بنت عمي وبعيد عن موضوع العمده دا.. دي وصيه ابوي الله يرحمه ولازم انفذها حتي لو مش هبجي العمده بس لازم ناخد رائيها الاول
القي فارس كلماته ثم اشار لاحدي الخادمات ان تحضر ابنه عمه وبعد دقائق نزلت هذه الفتاه وهي ترتدي الحجاب وهذه العباءه السوداء وتحدثت مردفا: سلام عليكم
نظر الشيخ اليها بابتسامه ثم تحدث مردفا: جوليلي يا ياسمين يا بنتي انتي عارفه الوصيه بتاعت عمك الله يرحمه صوح
نظرت ياسمين بتوتر الي فارس ثم تحدثت مردفه: ايوه عارفه يا حج
الشيخ: طيب اي رايك يا بنتي موافجه؟!
ياسمين بتوتر: انا مجدرش اكسر كلمه عمي الله يرحمه
تحدثت منصوره بغضب: طبعا هو انتي تطولي اخيرا لاجيتي عريس وهو مش اي عريس دا فارس المنشاوي زينه شباب الصعيد بسبب انانيتك عايزه تدمري حياه ابني
نظرت ياسمين اليها بصدمه ودموع فهذه المره الاولي التي تري زوجه عمها بهذا الحال كانت دايما تعاملها مثل ابنتها وتشكوا لها دايما وهي الوحيده التي تواسيها في كل شئ كيف تبدلت هكذا فتحدث فارس بحده مردفا: خلااص كفاايه اكده... حددوا ميعاد الفرح وخلصونا
احدي الموجودين: خلونا نسرع في الفرح انهارده الجمعه اي رأيكم يبجي علي الخميس ان شاء الله وتمسك العمده في نفس اليوم
فارس بضيق: خلاص ان شاء الله الفرح الخميس
بارك الجميع لفارس وياسمين وسط نظرات منصوره الغاضبه ثم ذهبوا فتحدق فارس بضيق مردفا: خدي زهره اختي بكره ان شاء الله وانزلي اشتري كل ال انتي محتاجاه واتصلي باختك كمان عرفيها وخليها تيجي تجعد عندنا الاسبوع دا وانتي يا حجه جهزي بجا الترتيبات اهنيه
منصوره ببكاء وغضب: مش مجهزه حاجه انا مش موافجه علي الجوازه دي ومش عامله حاجه اتصرفوا انتوا بعيد عني
القت منصوره كلماتها ثم ذهبت فاقتربت زهره من ياسمين وتحدثت مردفه: متزعليش يا ياسمين انتي عارفه ماما هي بتحبم جووي بس متعصبه شويه
ياسمين وهي تمسح دموعها: انا مستحيل ازعل منها دي امي
تنهد فارس بضيق ثم اخذ سيارته وذهب وفي مكان اخر في احدي البيوت تحدثت هذه الفتاه بعصبيه مردفه: علشان انا ال بدفع اهنيه وانا ال بصرف من فلوس ابوي وعمي الله يرحمهم يبجي انت متتكلمش ولا ليك صالح
نظر هذا الشاب اليها ثم تحدث بضيق مردفا: خلود انا بحبك علشان اكده بسكتلك بس مش هستحمل كتير واما بشتغل اصلا بس انني ال مش راضيه بأي حاجه بعملها
خلود بسخريه: بتشتغل بأي يا محمد ب 2000 جنيه في الشهر دول مش بيكفوا مصاريف لأبنك ال لسه مكملش سنتين اسبوعين علي بعض
محمد بحزن: طيب انا هشوف شغل تاني بليل
خلود بعصبيه: جولتلك هشوفلك شغل عند فارس ابن عمي وهتاخد مرتب حلو
محمد بحزن: ماشي يا خلود ال يريحك جوليلي عليه وانا هعمله البسي وحضري حاجتك علشان اوصلك عند اختك
خلود بضيق: طيب انت مش هتيجي معايا؟!
محمد بحزن: لع هوصلك وبعدين اروح لفارس اجوله انا علي شغل وهبجي اجي اشوفك وارجع انام في بيتي ميصحش انام عندكم بس هاجي اشوفك كل يوم ان شاء الله
خلود بعدما شعرت بالسوء : طيب انا هعملك وامل اهنيه واحطه في التلاجه علشان تاكل وبرده لازم تيجي تتعشي معانا كل يوم علشان كلما نتجمع مع بعض
محمد بحزن: ان شاء الله تسلم ايدك
القي محمد كلماته ثم ذهب اما عند فارس كان يجلس في مكتبه في احدي المصانع وهو يتحدث بعصبيه مردفا: يعني اعمل اي لو مكنتش عملت اكده كنت هخالف وصيه ابوي
علي بضيق: يا فارس انا مجولتش حاجه بس برده الحجه منصوره معاها حق ياسمين اكبر منك بكتير جووي يا فارس وبعدين مش بس المشكله في السن هي مختلفه عنك في كل حاجه
فارس بحده: عندك حل تاني غير الجواز... اخالف وصيه ابوي واضيع العموديه ال عمرها ما خرجت من عيلتنا.. اضيع كل حاجه علشان فرق السن اهه وافجت بجا وخلاص وال يوحصل يوحصل
جاءعلي ليتحدث ولكن قاطعه دخول السكرتير يخبره عن قدوم محمد وبعد ثواني دهل محمد فأختضنه وتحدث بابتسامه مردفا: انت فين يا ابني مش بتيجي ليه وحشتني جووي مش احنا اصحاب ولا خلاص خلود خدتك مننا
محمد: متحولش اكده يا فارس انت وعلي اصحابي والله ودايما علي بالي بس الشغل بجا هنعمل اي... انا كنت جاي اطلب طلب
علي بابتسامه: طلب واحد... دا انت تؤمر يا محمد
محمد بأحراج: انا عايز شغل... يعني يا فارس ياريت لو تشوفلي شغل عندك اهنيه او انت يا علي شوفلي شغل عندك
فارس بضيق: اي ال بتجوله دا يا محمد شغل عندنا اي فلوسنا هي فلوسك يا ابني... شوف المبلغ ال انت عايزه وخده علطول
علي بلهفه: ايوه يا محمد الفلوس ال عايزها خدها
محمد بضيق: انا مش عايز فلوس... انا عايز شغل... لو عندكم اي شغل ممكن انا اشتغله
فارس باستغراب: حاضر... امسك الحسابات بتاعت المصنع ومن بكره لو عايز
محمد باحراج: شكرا يا فارس... هو ممكن اخد مرتبي في اول الشهر... هو الشهر دا بس
فارس بلهفه: طبعا يا محمد خد مرتبك في الوجت ال يعجبك هو هيبجي 6 الاف جنيه ان شاء الله ولو عايز زياده خد
محمد: لع والله تسلم يارب دا مرتب كبير جووي
اما في المساء كانت ياسمين جالسه تنظر في الهاتف علي فساتين الزفاف بابتسامه فدخلت منصوره وجلسن بجانبها وتحدثت مردفه: عامله اي يا بنتي
ياسمين بتوتر: الحمد لله يا ماما
منصوره بحزن: ياسمين من وجت ما امك ماتت الله يرحمها وانا اب ربيتك انتي واخواتك وعمري ما فرقت بينكم وبين ولادي... بس يابنتي يرضيكي ابن عمك حياته تنتهي اكده... هو لسه صغير يا ياسمين علشان خاطري يا بنتي بلاش تدمري حياته
ياسمين بدموع: جوليلي ال انتي عايزاه يا ماما وانا هنفذه
منصوره بحزن: حضري هدومك وامشي من اهنيه يا ياسمين روحي اجعدي عند اختي في المنصوره وانا هجول للكل انك بعد ما فكرتي مش عايزه الجوازه دي
ياسمين ببكاء: حاضر
القت ياسمين كلماتها ثم نهضت لتحضر ملابسها وبعد ساعه تقريبا اما باب البيت احتضنت منصوره ياسمين وهي تتحدث بدموع مردفه: متزعليش مني يا بنتي
نظرت ياسمين الي البيت ببكاء ثم تحدثت مردفه: سلميلي علي الكل يا ماما
القت ياسمين كلماتها ثم ركبت السياره وانطلق السائق ووووو